Skemaøvelser

V​il du gerne slippe af med din eksamensangst? Og vil du opnå, at eksamen skal blive en situation, hvor du oplever at have kontrol over dig selv?

Det letteste er at tænke og gøre som du plejer. Men tanker, følelser, kropsreaktioner og adfærd er faktisk noget, man kan ændre på. Og dermed opnå nye resultater. Men du skal være villig til at gå nye veje og bruge tid på det.​

Du skal arbejde med øvelserne hver dag. Print dem ud og øv dig. Vær tålmodig!

Ændringer tager tid​

Skema 1: Fra negativ til positiv tanke

Ved at arbejde med skema 1 sætter du foku​s på situationer, der har været og formentlig stadig er vanskelige. Hvad tænker du, når du skal til eksamen? Hvilke følelser og kropsreaktioner har du? Hvad sig​er du? Hva​d undlader du at gøre?

Ved at arbejde med skema 1 bliver du opmærksom på, hvad der foregår inden i dig. Og det er første skridt i retning af at ændre på kommende eksaminer.

Hvis du vil printe en PDF og skrive i hånden:


Hvis du vil skrive i word:

Skema 2: Beviser for og imod katastrofetanker

Ved at arbejde med skema 2 sætter du fokus på de negative tanker. Dem man også kalder katastrofetanker.

Hvilke beviser er der for dine katastrofetanker, og hvilke alternative tanker kan du erstatte de dårlige tanker med? Alternative og positive tanker skal helst blive en vane.

Så ud med de gamle, negative tanker! Ind med de nye og konstruktive!

Hvis du vil printe en PDF og skrive i hånden:


Hvis du vil skrive i word: